Italië!

15 september 2015 - Naturno, Italië

Onderweg naar PfundsVandaag zijn we door de Reschenpass Italië in gereden. De tocht begon vanmorgen met nog wat grauw weer, maar wel droog.

Ons eerste doel was Pfunds, waar we de bus zouden pakken naar Nauders. Daarmee slaan we een steile klim over en staan bijna aan de voet van de Reschenpass. Een uur te vroeg waren we al bij de bushalte. Maar we hadden geluk: er ging nog een bus die ook fietsen mee kon nemen! Die hangen ze er gewoon aan de achterkant aan.

Vanaf Nauders begon een klimmetje naar de pas. Het klimmen viel wel mee, maar er waaide een straffe wind. Die hadden we tegen, dus dat viel soms niet mee. Al snel zagen we een bord Italië, dat was snel!

De klim ging verder tot aan de Reschensee. Het was af en toe flink afzien. Bij de Reschensee stond een bord de andere kant op: Reschenpass. We waren er al doorheen!

Volgens het boekje was het nu vooral nog dalen. Nou, ammehoela! Het ging nog kilometers op en neer, en dan vooral op. Op sommige stukjes meer dan 10%.

Maar uiteindelijk ging het wel degelijk naar beneden en vlogen we de berg af. We genoten van de omgeving en de route ging over de Via Claudia, een nieuw fietspad over een oude Romeinse route. We gingen door uitgestrekte appelboomgaarden, waar de oogst werd binnengehaald en de zo'n brak ook nog door.

In Glurns stopten we voor een broodje, een mooi ommuurd stadje. Daarna weer verder: heuvelafwaarts langs appelboomgaarden, met zon en nog steeds veel wind.

Ik vroeg me af of we nu pech hadden dat we wind tegen hadden of juist geluk dat we heuvelafwaarts reden met die wind. Ik besloot tot het laatste, want zo'n dag was het.

1. Carin:
    15 september 2015
    Heerlijk, nu in Italie! Het weer wordt beter, Marj en Tom hadden ook 2 dagen regen. Al lekkere pizza's en pasta gegeten? Succes verder, hier is het 13 graden.
  2. JoostVeldt:
    15 september 2015
    Morgen ziet er inderdaad goed uit qua weer.
    Misschien vandaag m'n eerste pizza.