Voorlaatste etappe

28 september 2015 - Fiano Romano, Italië

Plein Fiano RomanoBergdorp Umbria

Rome is niet ver meer. Nog 2 dagen fietsen en we zijn er al. We ontbijten met wat yoghurt en broodjes die Jan nog had en drinken een koffie bij een barretje niet ver van de camping. Je zou het een authentiek barretje kunnen noemen: er komt een ouder stel binnen en wij zitten op de enige stoelen en aan de enige tafel die het barretje rijk is. Dat is duidelijk hun plek. Snel wordt er van achter een ander tafeltje gehaald en wij pakken twee stoelen van de stapel uit de hoek. Uit de keuken haalt de barman een zoet broodje en een croissant met enorm veel slagroom. Die lagen duidelijk al klaar. Het oude mannetje geeft een kreuntje en valt aan op het slagroombroodje, zijn vrouw neemt met een zucht het andere zoete broodje voor haar rekening. Het is prachtig.

Ik had graag geschreven dat we door zacht glooiend landschap richting Rome fietsen. Maar onze beenspieren worden opnieuw stevig op de proef gesteld vandaag. De beloning is dat we langs mooie stadjes en uitzichten komen en een paar snelle afdalingen mogen doen.

Op een van die afdalingen ga ik iets te snel en laat mijn vader en Jan in twijfel achter bij een kruispunt: moeten we hier nu naar beneden? Een wezenlijke vraag, want als je fout zit moet je weer omhoog! Mijn vader besluit mij te bellen, blijkt dat hij het nummer van Suzanne belt en omdat zijn telefoon niet meewerkt ook nog eens mijn moeder. Dit zorgt voor de nodige onrust in Nederland: waarom belt Hans? Is er iets gebeurt? Gelukkig kunnen we het thuisfront gerust stellen als ze in de middag bellen.

Wij komen eind van de dag aan in Fiano Romano, bij een camping die dicht blijkt te zijn. Er wordt nog wat schoongemaakt en de receptie blijkt nog bemand. "Ja sorry de campingbedje dicht." Oh. "Maar je mag je tent wel opzetten voor een nacht, alleen hebben we dan geen wc of douche voor jullie". Hmm. "Of jullie nemen een stacaravan voor 1 nacht? Kost hetzelfde." O.k.!

Geweldig die gastvrijheid!

1. Marjolijn H.:
    28 september 2015
    Heel leuk de reisverslagen te lezen! Zat gister nav jouw verhalen ook maar es aan de café doppio . Geniet morgen van de laatste dag!