Montagnana

20 september 2015 - Montagnana, Italië

Na een extra dagje Verona, stapten we vanmorgen weer op de fiets voor een vlakke en redelijk korte rit naar Montagnana. Het is duidelijk dat we de bergen achter ons hebben gelaten en de Po-vlakte in rijden. Het landschap is bijna Nederlands, inclusief een stevige wind. Die brengt verkoeling, want de temperatuur is nog steeds zomers, ookal heeft het vannacht kort geregend.

We kunnen gebruik maken van de navigatie van mijn vader. Want wat ons in Bregenz/Lindau na een halve dag nog niet is gelukt, gaat op de camping in Verona ineens moeiteloos: de gps-route van Reitsma overzetten op het navi-apparaat. Dat is mooi want vanaf de kust gaan we de nieuwe route volgen en die staat niet helemaal in het boekje dat we bij ons hebben, maar wel in de gps route. De oude route blijkt inmiddels zo vervallen, dat het beter is de nieuwe te nemen. Onze ervaringen met de navigatie waren wat wisselend: op de een of andere manier heeft hij een voorkeur voor steile omwegen. Maar vandaag blijkt dat het best goed gaat. Er zijn hier dan ook geen bergen.

We komen vandaag door allerlei dorpjes waar het nu rustig is, want zondag. Maar alles wijst op oogstfeesten. Die slingers zullen niet speciaal voor ons hebben opgehangen. Of misschien is het ter ere van mijn zus Annette. Die is vandaag jarig en bij aankomst in Montagnana sturen we haar een felicitatiefoto met Whatsapp. Op de achtergrond de ommuurde stad Montagnana. Die ziet er aan de buitenkant al heel indrukwekkend uit.

Montagnana muur

Het is pas tegen 13:00 uur als we er zijn, maar verder rijden heeft weinig zin. Er zijn in deze streek nauwelijks campings of iets dergelijks. We gaan daarom naar de jeugdherberg in Montagnana, waar je in de tuin zou mogen camperen. Helaas is die tot 16:00 uur dicht. We gaan daarom de stad maar eens bekijken en die valt niet tegen. Er is een soort brocante-markt en het is er gezellig druk op de terrasjes. Wat kun je anders doen dan er gewoon bij gaan zitten?